Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 17.05.2024, 07:30

Сайт вчителя англійської мови Каревої Оксани

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [4]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 13
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Використання ІКТ та можливостей Інтернет на уроках іноземної мови

Визначення сучасного етапу розвитку суспільства як постіндустріального, інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій,  перехід від знаннєвоїпарадигми освіти до компетентнісної, визнання необхідності освіти протягом всього життя людини – все це визначає необхідність  широкого використання інформаційних технологій в системі освіти в цілому та при  викладанні окремих навчальних предметів зокрема.

Ряд сучасних вітчизняних наукових досліджень присвячено вивченню особливостей використання інформаційно-комунікативних технологій в освіті. Наукові праці Олійника В.В. присвячені теоретико-методологічним основам дистанційної освіти дорослих, Кухаренка В.М. – теоретичним та методичним засадам дистанційного навчання у ВНЗ та ЗНЗ.  Розробці, впровадженню та аналізу ефективності сучасних програмних педагогічних засобів присвячено праці Редько  В. Активно досліджують  можливості використання мережі Інтернет при підготовці та проведенні уроків Вовковінська Н., Калиндрузь Л. (спілкування в мережі Інтернет), Анака В. (електронна пошта), Войченко О., Солопов А. (пошук у мережі Інтернет), Базурін В., Закомірний І. (створення веб-сайтів), Іштуків В.В. (ефективне використання локальної мережі в навчальному процесі), Данилова О., Манако В., Манако Д. (створення та використання мультимедіа).

Разом з тим в науково-методичній літературі недостатньо уваги приділяється питанням, що стосуються критеріїв визначення доцільності використання інформаційно-комунікативних технологій  для вирішення дидактичних завдань уроку іноземної мови в цілому, окремих його етапів, впливу використання ІКТ на підвищення інтересу до вивчення англійської мови, мотивації навчальної діяльності.

Основним підґрунтям для використання комп’ютерних технологій у викладанні іноземної мови для нас стали ідеї провідного вченого-методиста Є.А. Пасічника, який стверджує, що “наочність у навчанні може забезпечити успіх лише тоді, коли вона диктується логікою навчального процесу, коли наочні образи (образи-картини, що з’являються перед учнями на дисплеї комп’ютера) на уроках розумно поєднуються із словом учителя” [2, 355].

На підставі вищевикладеного у процесі застосування КТ на уроках іноземної мови, було враховано ряд положень і застережень педагогічної науки:

-  надмірність у використанні наочності веде до певних диспропорцій у розвитку конкретного і абстрактного мислення учнів;

-  робота з комп’ютером не повинна сприйматися як розважальна “вставка” у процес вивчення іноземної мови, а має розглядатися як органічна активізуюча складова частина пізнавального процесу;

-  КТ можуть застосовуватись на всіх етапах вивчення мови, під час розгляду всіх тем і розділів шкільної програми.

Пріоритетними у галузі впровадження КТ ми вважаємо також такі положення:

-  вчителі залишаються головними особами в організації пізнавальної діяльності учнів; комп’ютери є лише допоміжними інструментами їх педагогічної діяльності;

-  застосування комп’ютерів має відбуватися з урахуванням педагогічних і ергономічних вимог навчання;

-  найважливішою властивістю КТ є постійний зворотний зв’язок, тобто кожний визначений програмою момент повинен не тільки видавати інформацію про стан навчального об’єкта та його потреби, але і вносити необхідні корективи у навчально-виховний процес;

-  КТ застосовуються для раціоналізації та інтенсифікації навчальної діяльності учнів при виконанні дослідницьких і самостійних робіт;

-  КТ сприяють інтенсифікації роботи учасників навчально-виховного процесу.

Серед пріоритетних напрямків застосування КТ з іноземної мови ми обираємо такі, де КТ застосуються для:

-  пошуку та отримання додаткової інформації;

-  розширення та поглиблення знань з використанням системи Інтернет, зокрема для реалізації варіативного компонента навчальних програм, більш повного задоволення особистісно орієнтованих запитів учнів;

-  користування базами даних, необхідних для функціонування навчально-виховного процесу і здобуття певного рівня освіти;

-  формування та закріплення навичок, прийомів, способів, умінь їх застосування;

-  комплексного застосування КТ з іншими видами дидактичних засобів.

З огляду на це застосування КТ для вивчення іноземної мови знайшло свою реалізацію в наступних напрямках:

1) використання Інтернету, компакт-дисків для виконання практичної роботи, проекту, написання реферату, виконання будь-якого творчого завдання;

2) використання на уроці мультимедійних можливостей комп'ютера, що слугує наочним посібником. Це найпоширеніша форма організації навчання із застосуванням комп'ютера на уроці. Ефективність і доступність цього напряму полягає у тому, що для оптимізації процесу навчання достатньо мати предметний кабінет, який обладнано комп’ютером і додатковим демонстраційним монітором.

Організація самостійної роботи з допомогою інформаційних технологій має низку переваг:

-  забезпечує оптимальну для кожного конкретного учня послідовність, швидкість сприйняття матеріалу, можливість самостійної організації роботи;

-  формує навички аналітичної і дослідницької діяльності;

-  забезпечує можливість самоконтролю якості здобутих знань і навичок;

-  заощаджує час студента, необхідний для вивчення курсу.

Дослідження показують, що необмежені об’єми інформації, які представлені в мережі Інтернет, цікаві форми роботи з текстом, запропоновані в формі вправ та завдань, сприяють формуванню комунікативної (граматичної, країнознавчої, лінгвістичної) та інтелектуальної компетенції учнів.

Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використовуються на уроках іноземної мови, можна стисло визначити так:

-                посилення мотивації навчання;

-                активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб’єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги та ін.);

-                індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;

-                урізноманітнення форм подання інформації;

-                урізноманітнення типів навчальних завдань;

-                створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і культурні ситуації;

-                постійне застосування ігрових прийомів;

-                забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії;

-                можливість відтворення фрагмента учбової діяльності.

Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо.

Таким чином, використання мультимедії сприяє кращому вивченню навчальної інформації на уроках.

У практичній діяльності безпосередньо використовуються інформаційно-комунікативні технології на різних етапах підготовки та проведення уроку англійської мови. В узагальненому вигляді дані щодо використання ППЗ, надбудов для використання в Microsoft Word (макросів), тестових оболонок подано у таблиці 1.

Таблиця 1.  Використання програм, надбудов (макросів) та ППЗ при підготовці та проведенні уроків англійської мови.

№ з/п

Засіб

Етап уроку,  мета використання

1.         1.

Презентація Power Point

Активізація ЛО по темі

Фонетична зарядка

Введення нових ЛО або граматичного матеріалу

2.

Відео та аудіофайл

Мотивація навчальної діяльності учнів;

Розвиток навичок аудіювання, усного мовлення, письма

3.

Документ Word:

-         з використанням форм

 

 

-         використання надбудов (макросів)

Тести для перевірки рівня засвоєння фактичних знань, рівня сформованості вмінь, засвоєння лексичного матеріалу тощо з подальшим друком на мережевому принтері

Створення роздаткових друкованих матеріалів (тексти  з пропусками різних типів; кросворди, судоку, сканворди тощо)

4.

Тестові оболонки (Test-W, Test-W2, Drugba)

 

 

Тренування та перевірка засвоєння лексичного, граматичного матеріалу з використанням тексту,  зображень, відео- та аудіо файлів; створення бази тестових завдань

5.

Hot Potatoes

тренування у використанні лексико-граматичного матеріалу, перевірка рівня засвоєння у різних формах (тесту з множинним вибором, співставлення, тексти з пропусками з можливістю вибору відповіді з запропонованих та визначення власної відповіді з встановленням обмеження у часі та без нього тощо)

6.

ППЗ

Створення цілісної структури уроку з запропонованих модулів

 

Як видно з представленої таблиці, використання інформаційно-комунікативних технологій можливе на будь-якому етапі уроку. Вибір конкретного засобу залежить щонайменше  від таких факторів:

-         технічне забезпечення навчально-виховного процесу в конкретному закладі освіти;

-         рівень підготовки вчителя і учнів до  використання ІКТ;

-         стабільність роботи програми / ППЗ, надійність збереження результатів діяльності учнів та вчителя;

-         забезпечення програмними засобами з дотриманням ліцензійних угод відповідно до чинного законодавства.

       Зрозуміло, що уроки з використанням мультимедійних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними програмами: графічними, flesh – анімації,  web – редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео, презентації, web-сторінки з різноманітними роликами.

 

 

Методичний портал | Використання ІКТ на уроках англійської мови
Категорія: Мої статті | Додав: Oksana (08.11.2015)
Переглядів: 534 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024
    uCoz